Rijwerk-inspectie
Een rijwerk-inspectie is een essentieel onderdeel van het onderhoudsproces. Hierbij worden de toestand van de onderwagen en de slijtagegraad van het rijwerk van een graafmachine, bulldozer of ander rupsvoertuig grondig gecontroleerd. Heeft u de indruk dat uw rijwerk mogelijks versleten is? Contacteer ons dan vandaag: +3292510796
Het rijwerk is één van de meest slijtagegevoelige delen van een rupsmachine. Bijgevolg heeft dit een directe invloed op de prestaties, veiligheid en operationele kosten van uw rupsmachine. Tijdens een rijwerk-inspectie worden de verschillende componenten (kettingen, onderderollen, rupsplaten sprockets,…) gecontroleerd om de slijtagegraad en functionaliteit te beoordelen. Hieronder wordt beschreven wat een rijwerkinspectie inhoudt:
Visuele inspectie
De eerste stap in een rijwerk-inspectie is het uitvoeren van een visuele controle van alle onderdelen van het rijwerk. Hierbij wordt gekeken naar scheuren, breuken of andere zichtbare schade. Dit geeft dan doorgaans een algemeen beeld van de staat van het rijwerk en helpt bij het identificeren van mogelijke problemen.
Controle van de kettingen
De kettingen worden geïnspecteerd op slijtage, en eventuele aanwezigheid van scheuren of barsten in de bussen en schalmen.
De slijtagegraad kunnen we dan vaststellen door het opmeten van de hoogte van enkele schakels en het bepalen van de huidige stap (steek) van de kettingen: een ketting die verslijt, wordt immers langer. Soms kan de positie van het voorwiel of opspanwiel ook een goede indicator zijn: indien de sloffen van de voorwielen ver uitsteken uit de chassisbalken, dan wijst dit op een aanzienlijke verlenging van de ketting.
Controle van de sprockets (trekwielen)
Tijdens een rijwerk-inspectie van de sprockets, beperkt men zich doorgaans tot een visuele inspectie:
– De dikte van een sprocket-tand zegt ons iets over de slijtagegraad: hoe dunner (spitser) de tanden van de sprockets worden, des te hoger de slijtage.
– De tanden van de sprockets worden tevens ook gecontroleerd op de aanwezigheid van eventuele breuken/barsten en vervormingen.
Inspectie van de onderrollen en bovenrollen
Door de diameter op te meten op het loopvlak van de bovenrollen en onderrollen, kan de slijtagegraad bepaald worden.
Men controleert of de rollen soepel draaien en of er olielekkages aanwezig zijn. Slijtage aan de onderrollen kan leiden tot instabiliteit van de machine en schade aan de stalen rupskettingen of rubberen rupsen.
Controle van de spaninrichting
Gezien de spaninrichtingen en de vetspanners gemonteerd worden in de onderwagen, is het tijdens een on-site rijwerk-inspectie moeilijk om eventuele defecten aan de veren en pistons vast te stellen. De spaninrichting (of spanner) wordt dan gecontroleerd om te zorgen dat de rupsen op een correcte spanning staan. Een te strakke of te losse rups kan de prestaties van de machine negatief beïnvloeden en kan leiden tot vroegtijdige slijtage van de rupsbanden en andere rijwerkonderdelen.
Inspectie van de voorwielen (spanwielen)
De diameter van de voorwielen en de breedte van de geleidingskammen worden opgemeten om de slijtagegraad te achterhalen. Met een visuele controle letten we op de aanwezigheid van eventuele defecten zoals:
– barsten of scheuren in het loopvlak
– scheuren in de lasnaden
– scheuren langsheen de geleidingskam.
In sommige gevallen kan de aanwezigheid van een scherp doordringend geluid, er op wijzen dat dat as van het voorwiel ingesleten is: wat het resultaat is van olieverlies van het voorwiel.
Slijtageanalyse en aanbevelingen
Een rijwerk-inspectie omvat het opmeten van de slijtage van de kritische onderdelen zoals de kettingen, rollen, voorwielen en sprockets. Deze metingen worden vervolgens vergeleken met de fabrieksspecificaties om dan vervolgens te bepalen hoeveel slijtage er al is opgetreden en wanneer onderdelen mogelijks vervangen moeten worden.
Na de rijwerk-inspectie wordt een advies uitgebracht. Op basis van de bevindingen en de wensen van de klant, kunnen aanbevelingen worden gedaan voor reparaties, onderhoud of vervanging van onderdelen. Dit helpt om de machine in goede operationele staat te houden en onverwachte stilstand te voorkomen.
Belang van een rijwerk-inspectie
Een rijwerk-inspectie uitgevoerd door Janssentrack helpt om slijtage vroegtijdig te detecteren, waardoor dure reparaties en ongeplande stilstand kunnen worden voorkomen. Omdat het rijwerk verantwoordelijk is voor een groot deel van de operationele kosten van een graafmachine of bulldozer, kan een nazicht en inspectie de levensduur van de machine verlengen en de totale bedrijfskosten verlagen.