Rijmotoren
Prev
{{getCount(count)}}
Next
Please select brand!
Please Select Model!
No result found!
Rijmotoren voor graafmachines
Een functionele rijmotor (eindaandrijving) is essentieel voor de aandrijving van het rijwerk van uw graafmachine. Mocht uw rijmotor toch defect zijn: wij hebben te Gent een compleet gamma aan rijmotoren met een uitstekende prijs/kwaliteits-verhouding en een snelle levering. Vermijd stilstand van uw graafmachine en zet het rijwerk opnieuw in beweging: contacteer ons vandaag nog om meer te weten over onze prijzen en beschikbaarheid.
Onze rijmotoren worden steeds compleet geleverd, d.w.z. dat de reductie en de hydromotor reeds samen in fabriek geassembleerd worden. Zo dient u dus geen oude onderdelen van de defecte rijmotor te hergebruiken. Alsook wordt elke rijmotor geleverd met een bijhorend aansluitschema. Op deze manier bent u zeker waar de diverse hydraulische leidingen (olielek-leiding, 2de versnelling en aanvoer/retour) aangesloten dienen te worden.
Twijfelt u toch over een bepaalde aansluiting, of lukt het u niet om de rijmotor zelf te installeren op uw graafmachine? Dan staan wij steeds ter beschikking om u te begeleiden tijdens het hele installatieproces.
Hoe onderhoud ik mijn nieuwe rijmotor ?
- Doe dagelijks een routine controle om en rond de machine om eventuele olielekken vast te stellen. Stel je een olielek vast aan de reductie of hydromotor, aarzel niet en voer onmiddellijk een herstelling uit. Olielekken kunnen het gevolg zijn van o.a. kapotte leidingen of leidingen die niet goed aangesloten zitten op de rijmotor.
- Controleer na 50 werkuren de bevestigingsbouten van de rijmotor aan de machine. Kijk na of deze nog steeds op koppel staan.
- Bij een nieuwe rijmotor adviseren we om de olie te verversen na 50 werkuren.
- Controleer het oliepijl na 100 werkuren
- Vernieuw daarna de olie nog eens na 200 werkuren
- Verder ververs je de olie om de 500 werkuren of tenminste 1 keer per jaar
- Telkens wanneer de olie ververst wordt, moet de oude olie onderzocht worden op de aanwezigheid van metalen deeltjes. Dit kan namelijk wijzen op interne slijtage binnen de rijmotor.
- Plaats een opvangbak onder de eindaandrijving en draai eerst dop A en dan dop B los. De olie stroomt uit de eindaandrijving via opening A.
- Van zodra de eindaandrijving leeg is, draai je dop A dicht en voeg je een ontvetter toe via opening B. Draai vervolgens dop B dicht.
- Laat de eindaandrijving een 5-tal minuten draaien opdat de ontvetter de volledige binnenkant kan ontvetten. Hierna laat je de ontvetter af volgens de eerder beschreven stappen voor het aflaten van de olie.
- Draai nu dop A terug dicht en draai de eindaandrijving totdat dop A zich ca. 15° onder de horizontale centerlijn bevindt zoals op de afbeelding hieronder.
Hoe vervang ik mijn rijmotor ?
Demontage:
-Verwijder de rubber tracks of stalen rupsen van je machine.
-Verwijder het deksel/plaat op de achterzijde van de eindaandrijving om toegang te verkrijgen tot het verdeelblok en de hydraulische leidingen van de eindaandrijving.
-Markeer de hydraulische leidingen, zodat je ze later makkelijker kan identificeren
-Verwijder nu de hydraulische leidingen en sluit ze af met een dop. Zo raken de leidingen niet vervuild met stof, zand,…
-Verwijder het sprocket van de aandrijving
-Demonteer tot slot de aandrijving door de bouten los te maken aan de binnenkant van het frame.
Montage:
-Plaats de eindaandrijving op de machine en bevestig de bouten ; trek de bouten op koppel
-Bevestig de hydraulische leidingen op de rijmotor. Vergeet je markering van daarnet niet. Let op dat de olie-lek-leiding steeds op de bovenste ingang aangesloten moet worden.
-Monteer vervolgens het deksel/beschermplaat terug op het frame
-Als laatste worden het sprocket en vervolgens de rups terug gemonteerd.