Sprocket en een stalen ketting gemontereerd op een bulldozer.

Sprockets

Voor de aandrijving van het rijwerk van uw machine kunt u bij ons terecht voor kwaliteitsvolle sprockets. Vervaardigd met hoogwaardige materialen, zijn onze  sprockets ontworpen om de zwaarste omstandigheden te weerstaan. Ons leverprogramma bestrijkt machines met tonnages van 0,8ton tot en met 300ton. Voor toepassingen zoals bulldozers en rupsdumpers leveren wij ook de sprocketsegementen.

  • {{ item }}
Prev {{getCount(count)}} Next

No result found!

Sprockets, aanlaskransen en sprocketsegmenten zijn ontworpen om gemonteerd te worden op de meeste rijmotoren (eindaandrijvingen) van bulldozers, graafmachines, dumpers,… Typische hardheden na inductieharden zijn :

  • Oppervlakte : HRC55
  • Case diepte: HRC45 van 3 tot 7mm, volgens grootte
  • Core: HB210

Opschroef-sprockets

Sprocket barbotin van het rijwerk train de chenille
Sprockets voor skid steer

Sprockets worden doorgaans geproduceerd met een vertanding en een bevestigingsring in één geheel. Bij de meeste rijwerken van graafmachines worden de sprockets (trekwielen of tandwielen) bevestigd aan de machine met behulp van bouten die één voor één geplaatst worden in de boutgaten van de bevestigingsring. Bij sommige sprockets zit de bevestigingsring in hetzelfde vlak als de vertanding. Bij andere sprockets kan de bevestigingsring dan weer helemaal “uit center” zijn. M.a.w. de bevestingsflens ligt niet in hetzelfde vlak als de vertanding.

Naargelang de grootte van de graafmachine zullen de bevestigingsbouten groter zijn in diameter en dus ook de aanspankoppels waaraan de bouten dienen te worden aangespannen.

Aanlaskransen of sprocketkransen

 

Bepaalde opschroefsprockets zijn in sommige omstandigheden niet (meer) leverbaar. Dit kan zich voordoen in volgende situaties:

  • De sprocket in kwestie is afkomstig van een oude machine waarvan de onderdelenproductie niet meer wordt ondersteund.
  • De sprocket is afkomstig van een machine waarvan maar een heel beperkt aantal zijn uitgebracht: er is een minimum hoeveelheid nodig om nieuwe opschroefsprockets te produceren.

Van zodra sprockets maar moeilijk te verkrijgen zijn, kan men in zulke gevallen een versleten sprocket toch vernieuwen, dankzij het gebruik van aanlaskransen. Hierbij wordt de bevestigingsring van de oude sprocket losgemaakt van de versleten vertanding. Vervolgens wordt de oude bevestingsring gelast aan een nieuwe vertanding (de aanlaskrans).

Aanlaskrans om te lassen

Sprocketsegmenten en segment groepen

Bij de meeste bulldozers en dumpers is het sprocketwiel niet één enkel geheel maar is de sprocket samengesteld uit verschillende kortere stukken of segmenten. Eén segment beschikt doorgaans over 3 tot 6 tanden. Een segment-groep is samengesteld uit enkele segmenten, voldoende om 1 zijde van de machine te voorzien van een complete sprocket. Bijvoorbeeld: Op de aandrijving van een Caterpillar D6N LGP kan men sprockets vinden met 25 tanden. Elke segment beschikt over 5 tanden. Een segment-groep wordt dan geleverd bestaande uit 5 segmenten.

Hoe weet ik of mijn sprockets versleten zijn ?

Op een nieuwe sprocket hebben de toppen van de tanden een zekere dikte. De tanden kunnen 10 tot 20 mm dik zijn. Bij minigravers kan dit iets minder. Bij een versleten sprocket zijn de tanden veel dunner geworden soms tot 1 mm.

Hoe vernieuw ik mijn sprockets ?

Bekijk hier ons instructiefilmpje of volg de volgende stappen:

1.)Maak de koppen van de bouten van de sprocket toegankelijk zodat een dopsleutel mooi kan aansluiten.

2.)Maak de bouten één voor één los met een slagmoersleutel.

3.)Sla de sprocket vervolgens van de reduciekast met een hamer. Doorgaans komt deze vlot los.

4.)Kuis de montageflens van de reductiekast; verwijder alle roest en zand.

5.)Zuiver de binnenring/montagering van de sprocket ; verwijder alle verflagen en/of vetlagen.

6.)Voel met de vinger langsheen de flens zowel op de reductiekast als op de sprocket. Indien je oneffenheden/bramen voelt, verwijder deze door het oppervlakte op te schuren.

7.)Zuiver alle schroefdraden in de flens met een machinetap. Inspecteer ook de schroefdraden van de bouten. Bij twijfel vernieuw de bouten.

8.)Monteer nu de sprocket en zorg dat deze nauw aansluit op de flens van de reductiekast. Draai alle bouten met de hand in.

9.)Span de bouten kruisgewijs aan met een slagmoersleutel.

10.)Controleer het gewenste aanspankoppel met een momentsleutel.